VINTEREN KOMMER: På tide å bytte til vinterdekk

Gummi 6

TIPS OM SKIFTE TIL VINTERDEKK. Her er Jarle Wiig Andersen hos Drammen Gummiservices beste tips når du skal skifte til vinterdekk.

Gummi 5.jpg

GUMMISERVICE. Jarle Wiig Andersen hos Drammen Gummiservice har bildekk som sin store spesialitet – og lidenskap. - Hvis føret er dårlig og du føler at du mister veigrepet, kan du få ukontrollert sladd og miste kontrollen om bakhjulene er dårlige, sier han. - Er de dårligste dekkene foran får du mye mer føling med problemene tidligere, og kan gjøre noe med det før det blir kritisk. Selv antiskrenssystem får problemer med å håndtere en skrens på bakhjulet om det har dårligs mønster.

- Har du imidlertid en moderne forhjulstrekker med antiskrens og bremsekraftfordeler, bør de beste hjulene sitte foran. Det er forhjulene som gjør det meste av bremsejobben, er mest utsatt for vannplaning og som styrer bilen.

Bilføreren må være nøye med mønsterdybden på vinterdekkene. - Norge har et svært variert føreforhold, sier Jarle Wiig Andersen. - Det kan variere fra slaps til løs snø og hard asfalt. Det er stor forskjell på Geilo og Drammen. I sentrale strøk brøytes hovedgatene godt, der merker man ikke så godt om dekkene er slitte. Likevel må mønsterdybden være minst tre millimeter. Dersom mønsterdybden er under tre mm kan man ikke lenger betrakte dekket som et vinterdekk.

Jeg har ikke noe godt svar på spørsmålet om man skal velge pigg eller piggfritt, bortsett at piggdekk sannsynligvis har de beste egenskaper når det er is.

Er man usikker på om man skal bruke pigg eller piggfritt, anbefaler jeg pigger. Det viktige er at man må være bevisst valget.

Hvordan vi bor og hvordan vi bruker bilen bør telle mest når vi skal velge om vi vil ha piggfrie dekk eller piggdekk,

Hvis du har vanskelig og bratt vei opp til boligen eller hytta, eller er avhengig av å gateparkere i sentrum der brøytingen ofte er dårlig, bør du velge piggdekk. På veieri med godt vintervedlikehold, kan du velge piggfritt,

Piggfritt kom tidlig på 90-tallet og det revolusjonerte vinterkjøringen. Norske sjåfører aksepterte dette veldig fort. Skal det komme noe bedre enn piggdekk, må det falle noe ned fra himmelen som man ikke har tenkt på før. Piggfritt er ikke like godt på is som pigg, og den mannen som finner på noe her, er ikke født ennå.

Hva med piggdekkavgift?

Ser jeg ser på totalbildet, forsvarer jeg piggdekkavgiften fordi det demper svevestøv og farlige avgasser.

Nye dekk merkes nå for at forbruker skal ha en lettere tilgang på egenskapene til de forskjellige produktene. - Det er en slags kvalitetsoppskrift som er lett tilgjengelig, som viser hvilke egenskaper dekkene har, sier jarle Wiig Andersen. - Det synes jeg er både oversiktelig og lettvint. Man kan kalle det en slags miljømerking.

Norske forhold inneholder alt hva en bilfører kan komme opp i. Han blir utsatt for ekstreme forhold, og når man bor som man bor oppe i fjellet er det behov for å vite hva produktet man har kjøpt er god for.

Bør bildekk datostemples?

Alle dekk inneholder opplysning om produksjonsuke. Det selges sjelden dekk som er mer enn tre år gamle. Slike dekk er ikke farlig, om de er lagret riktig. De har ikke mistet egenskapene. Dekk er ikke så mye ferskvare som man vil ha det til. Gummiblandingen er like viktig som mønsteret. De dårligste dekkene er de som blir alt for fort slitt, eller er så harde at de ikke blir slitt ut. Det skal være en mellomting av disse. Gode vinterdekk skal vare minst tre sesonger, normalt vil vinterdekk ha gode egenskaper i tre til fem år, i forhold til kjørestil, hvilken bil man har og vedlikeholdet.

Hvordan oppbevares bildekk?

Opphold dekk tørt og kjølig og ikke utsett dem for sollys. UV-strålene i sollyset får gummien til å tørke ut. Det kan lett oppstå sprekker. Legg dekkene i kjelleren eller garasjen. Eller bruk et dekkhotell. Mange velger denne løsningen fordi man bor litt annerledes nå enn tidligere, i hvert fall i bystrøk. Mange bor i leiligheter med begrenset lagringsplass. Bruker man hotell er all bæring og skruing ute av verden. De ligger mørkt og kjølig, er merket meg nummer og kundens mobilnummer.

Bildekk bør henge eller ligge, aldri stå. Men det gjør ikke så mye om de lagres litt feil gjennom de seks månedene de ikke er på bilen.

Hvis man monterer dekkene selv må man ha noen hjelpemidler, som jekk og løfteverktøy. Mange tar ryggen om de bruker det gammeldagse hjulkrysset. Bruk en egnet latmannsarm, som er det motsatt av et hjulkryss, som er lenger og gjør at man får bedre tak.

Mange foretrekker at et verksted foretar dekkskifte.

Dekkspesialisten Jarle Wiig Andersen har et tips når luft skal fylles i dekkene. – Det er både miljømessig bra og bensinbesparende å fylle to ekstra pund i dekkene enn det fabrikken anbefaler. Dekkene spares også om trykket er høyere enn anbefalt.

Når kunden vurderer nye dekk, har Jarle Wiig Andersen alltid tre spørsmål på lager:

Hvor lang kjørelengde har du i året. Hvor bor du, er det bratt bakke opp til gården din, og hvor skal du kjøre bilen? Kjører du mye til og fra Oslo må det være andre egenskaper på dekkene enn om du kjører mye oppover Hallingdal.

Noen kjører firehjulstrekk, der har bilen den egenskapen at den kommer alltid opp bakken, men nedover må den ha dekk som klorer seg fast. Jeg har selv lagt piggdekk på min firehjuls Suzuki.

 

Gode råd når du skal skifte dekk

Sett bilen på et plant underlag.

Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen. Dette for å unngå skader på bilen som senere kan forårsake blant annet rustproblemer.

Forsikre deg om at du bruker boltene som hører til.

Løsne boltene før du begynner å løfte bilen for alvor.

Ikke skru boltene for hardt til. Verksted har eget utstyr som utfører det så du ikke sliter deg i hjel om du får en punktering. I tillegg til at det blir vanskelig å få dekkene av igjen, er det heller ikke bra verken for felgen eller boltene.

Lagre boltene på fast plass så de ikke blir borte.

Rengjør dekkene godt før de legges til lagring.

Mange skader også bilen med jekken under hjulskift. Skader i kanal og gulv vil over tid forårsake store rustskader.

Ettersjekk og stram hjulmuttere etter ca fire mil.

 

Snart er det november – på med vinterdekkene

Piggdekk eller kjetting skal ikke brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

 

Slik skifter du dekk selv

Det er enkelt å skifte dekk selv og penger å spare. Dessuten er de vanlige dekkskiftene en fin trening hvis uhellet en gang skulle være ute og dekket punkterer.

Husk å sjekke dekkene som skal på og de du tar av for mønsterdybde og unormal slitasje. Unormal slitasje kan bety at det er noe annet som er galt med bilen. Få dette kontrollert hos et verksted.

 

Nødvendig verktøy og utstyr:

Jekk, muttertvinge, hansker, pledd/teppe

 

Slik går du frem:

1. Forberedelser:

Finn frem hansker og pledd for ikke å bli møkkete under dekkskiftet. Pleddet letter dessuten jobben med å holde orden på mutterne og sparer knærne for slitasje på hardt underlag. Plasser dekkene som skal på der de skal skiftes.

Sjekk mønsterdybde på alle dekkene (midt på dekket og sidene) og for unormal slitasje. Det er ingen vits å sette på dårlige dekk! Skru av alle dekkmarkørene, hvis dette sitter på, og plasser dem på dekkene som sitter på bilen.

2. Jekk og tvinge:

Jekken er spesiallaget for bilen og er ofte plassert i bagasjerommet sammen med muttertvingen. Hvis du har problemer med å finne dem kan det være lurt å se i bruksanvisningen for bilen som ligger i hanskerommet. Ønsker du et raskere skifte kan det være lurt å investere i en mer effektiv jekk som står klar sammen med dekkene.

3. Hindre at bilen triller:

Det er viktig at bilen står noenlunde plant og at bilen ikke kan trille eller bevege seg under dekkskifte. Sett på håndbrekket og ha bilen i PARK (automat). Bruk

gjerne hjulstoppere, egnede steiner eller lignende foran og bak dekkene for å hindre bevegelse

4. Løsne dekket:

Før du jekker opp dekket som skal skiftes er det lurt å løsne mutterne. De skal IKKE skrues av, men kun løsnes (invester gjerne i en tvinge med teleskopstang som gjør det veldig lett å løsne vriene muttere)

5. Heve bilen:

Sett jekken under bilen der det er merket av for dette på bærekanalen som går mellom hjulbrønnene (foran og bak). Dette er nøyaktig spesifisert i bruksanvisningen

som følger bilen

6. Skifte dekket:

Skru ut boltene og legg dem på et oversiktlig sted. Ta av det dekket og sett på det nye. Skru på mutterne for hånd og vent med tilstrammingen til dekket er

senket. Stramm mutterne i kryss (ved 5 muttere skal de strammes i stjernerekkefølge)

7. Kontroll:

Vask de gamle dekkene og fjern stein og andre ting som har festet seg i mønsteret. Lagre dekkene i dekkposer liggende oppå hverandre

8. Dekktrykk:

Husk å kontrollere dekkene for riktig lufttrykk så fort som mulig. Dekkene skal være kalde når de kontrolleres (det vil si ikke være kjørt med for langt). Bruk gjerne en dekktrykkmåler hjemme.

TEKST OG FOTO: ØYVIND RISVIK.

 

 

Kontakt

  • Adresse: Grønland 57, 3045 Drammen
  • E-post: post@visitdrammen.no
  • Tlf.: 32 23 40 70

Annonser

VisitDRAMMEN

VisitDRAMMEN er nettstedet for alle som gleder seg til over byen vår. Vi forteller om det sanselige og vakre. Om de velsmakende måltidene, de beste filmene, utstillingene, de tøffeste konsertene og gripende teaterstykkene, de fornøyelige historiene - og de glade naturopplevelsene.