TRIZTAN VINDTORN: 81 år, død, men lever for alltid

TV1_edited

DRAMMEN. Triztan Vindtorn, mannen med løvemanken og den spinn gærne kleskoden, poesiens Buffalo Bill og hanan fra Drammen, ville ha fylt 81 år 31. juli. Her er en hyllest til en av Drammens og Norges, ja kanskje også en av verdens, største lyrikere. Uten å nøle vil jeg kalle ham Drammens svar på Henrik Wergeland.

Triztanpris 1.jpg
Triztan Vindtorn. Tegning: Felix Pribyl.

MINNER OG MENNESKER. Drammens svar på Henrik Wergeland ble født 31. juli 1942 og døde 4. mars 2009. Triztán Gyldenløwe, som tidligere het både Kjell Erik Larsen, Kjell Erik Vindtorn og Triztán Vindtorn, var en norsk surrealistisk lyriker og artist av rang. 

TV2.jpg
Triztan Vindtorn og Ashot Tonoian som lagde bysten av Triztan og som politisk ledelse å tiet i hjel. Heldigvis grep firmaet Drammen Gummiservice inn og fikk Triztan på sokkel. Foto: Øyvind Risvik.

Første gang jeg intervjuet Triztan Vindtorn, den gang Kjell Erik, var for Drammens Tidende og Buskeruds Blad 3. juni 1979. Triztan Vindtorn var lysmester på Oslo Nye Teater for over 40 år siden. Da het han Kjell Erik og var en relativt ukjent mann i Drammen.

TV5.jpg
Tidligere ordfører i Drammen, Tore Opdal Hansen, avduker bysten av Triztan Vindtorn. Foto: Øyvind Risvik.

- Min store drøm er å mørklegge scenen under en av Wenche Foss` forestillinger, fortalte han og gliste bredt. - Den største kaos ville oppstå, scenearbeidere ville fly om hverandre, skuespillere ville være i villrede og publikum ane fiasko. Og jeg ville ta med meg nøkkelen til lyskontrollen og gå. Det ville bli en sorti som sent ville glemmes.

TV7.jpg

Hans debutsamling het Sentrifuge og ble utgitt i 1979. Bak miksepulten på Oslo Nye Teater siterte han diktet Sentrifuge:

SENTRIFUGE

klistret på

rotasjonens glasspanne

i avskrellet positir

bobler kroppen i asfalt

finner ingen hjørner for drøm

ikke albuerom for utrettelige

i sentrifugen

trekker alle ansiktene

godt over hodet

Siden ble det en hel haug med lyrikksamlinger og ganger vi møttes. Ikke sjelden møttes vi innerst i den litt forsofne restaurant Stallen eller Dickens. Hvilken drammenser er det ikke som vet om det stedet? Det ble en bedre middag, en seig, men mørbanket hest indrefilet, tror jeg, ryktene sa at  biffene var laget av hestekjøtt den gangen, og ørten hundre halvlitere gikk med i løpet av kvelden. Uansett, godt smakte det, og billig var et.

TV6.jpg
Fra en reportasje jeg hadde med Triztan Vintorn. Hvor vi prøvde solbriller hos Interoptik i Drammen.

Ingen refusjon fra avisen, nei, så honoraret forsvant i løpet av utskeielsene. Ren nytelse var det var det da han siterte boken Hamrende vaffelhjerter: ... de hører vepsens parrings-skrik flenge et sårrisp i lufta. Det var mer enn vepsens parringsskrik vi hørte den kvelden. Triztan var større enn hva provinsielle Drammen skjønte seg på. Han var en arvtager etter de store, han var en Nobelpris verdig, og Drammens mest undervurderte.

Kjente norske forfattere og kunstnere har gitt navn til en rekke veier og gater i Drammen. Nå er det på tide at vi gir vår store bypoet Triztan Vindtorn den heder han fortjener. Drammen bør gi byens store aktivitetsplass, scenen under torgseilet, et navn med honnør og autoritet: Triztan Vindtorns Plass. Men den gang ei.

TV10x.jpg
I sitt velskrevne, men viltre portrett har Ida Marie Brown fanget poeten - nesten med hans egen penn. Hun tegner Vindtorn i regnbuens farger, med humor og dypt alvor. Akkurat slik vi kjente ham.

Vi har Alexander Kiellands vei i Drammen, Hans Kiærs gate, Henrik Ibsens gate, Herman Wildenveys gate, Bjørnstjerne Bjørnsons gate, Nordahl Bruns gate, Sigurd Christiansens promenade og Elias Kræmmers vei. Store kulturpersonligheter som Drammen har omfavnet.

Triztan Vindtorn fortjener en like stor omfavnelse

Det var heldigvis andre enn politikerne i Drammen som tok ansvar. Bysten Ashot Tonoian lagde forsøkte politisk ledelse å tie i hjel.

Da tok firmaet Drammen Gummiservice grep og plasserte ham på Gyldenløves Plass. Triztan Gyldenløwe på Gyldenløves Plass.

Hvilke andre steder traff jeg Triztan Vindtorn?

I København, selvfølgelig, byen han elsket, hvor han bodde, i Cornelis Vreeswijks krypinn i Christianshavn. på et av hans favorittfrokoststeder, den rustenbruneforsofne Skindbuksen, ved Kongens Nytorv, en kjeller i Triztans ånd.

Med Skipperlabskovs og rugbrød på menyen, fem Harald Jensen-snaps og en Tuborg classic eller ti. Mannen med løvemanken og den spinn gærne kleskoden, poesiens Buffalo Bill og hanan fra Drammen, var like godt kjent i København som i Drammen.

TV8.jpg

I diktet Vinterakvarell fra boken ”Drammen i 4 temperaturer” bringer Triztan Vindtorn sin kjærlighetserklæring til byen sin. Devegg Ruud har tatt bildene. I et av versene lyder det blant annet:

byens selvlysende kjempeansikt i stadig mer bekymrede folder

den kjølige fargetemperatur i sinkhvitt lilla blått og grått

som drar forbi det samme ansiktet som bølgende grimaser…

og vi leser de blinkende lysreklamene som en åpen bok

for å skjønne hva dette bylandskapet har å fortelle

for å slippe at alle orda går opp i røyk midt i brobildet…

Aldri har Triztan Vindtorn vært mer vinterlig poetisk og billedskapende enn når han har åpnet sitt skrivende hjerte for sin egen by, Drammen. Han fortsetter sin kjærlighetserklæring:

i disse omgivelser står boliggårdene og hutrer helt alene

mens månestrålene legger sitt koboltblå slør over vinterbyen…

TEKST OG FOTO: ØYVIND RISVIK.

Visit Drammen

  • Adresse: Grønland 57, 3045 Drammen
  • E-post: post@visitdrammen.no
  • Tlf.: 32 23 40 70

I samarbeid med VisitNorway og Ditt norden

Annonsering

Visit Drammen er et destinasjons-byrå i samarbeid med VisitNorway. Vi publiserer artikler og omtaler på en rekke kanaler og mobile apper. For info om innholdsproduksjon og annonsering, kontakt oss på telefon 32 23 40 70 eller e-post

VisitDRAMMEN er nettstedet for alle som gleder seg over byen vår. Vi forteller om det sanselige og vakre. Om de velsmakende måltidene, de beste filmene, utstillingene, de tøffeste konsertene og gripende teaterstykkene, de fornøyelige historiene - og de glade naturopplevelsene.