RUTH MELBY OG KJELL BUENE: De er Drammens sykkelmisjonærer

Ruth Melby og Kjell Buene ved Myrehogget.

DRAMMEN. Vi er misjonærer for det gode livet, sier Kjell Buene og Ruth Melby, og tar en pust i bakken ved Myrehogget på Holtefjell, - vi unner våre medmennesker å ta del i de samme naturopplevelsene som vi selv har fått oppleve. Bli med Kjell og kona Ruth på sykkel- og fotturer i Drammens-området. Ta kontakt med Kjell Buene her: kjell.b@ebnett.no.

Kjell Buene På to hjul 1.jpg
Kjell Buenes sykkelbok.

PÅ SYKKELTUR MED RUTH OG KJELL Boken «På hjul. 46 sykkelturer i Drammen & Omegn» hadde et opplag på 2000 eksemplarer, og er for lengst utsolgt. Den kommer ikke til å bli trykt opp igjen rett og slett fordi det i mellomtiden er lagt ut så mange turforslag på nettet som kan suppleres med detaljerte karter som kan lastes ned fra DNTs nettsted «ut.no».

- Men min spreke kone og jeg er ikke sluttet å dra på tur av den grunn, snarere tvert imot, sier Kjell Buene. - Min kone feiret sin 75- års dag nå i september og jeg rundet 78 år i sommer.

Siden 2014 har Dagsavisen Fremtiden i Drammen hver fredag publisert helgas turtips, som er en fottur eller sykkeltur annenhver uke i sommerhalvåret og en skitur om vinteren. - Det kommer vi til å fortsette med i overskuelig fremtid, for det er ingen mangel på flotte turmuligheter i Drammen og omegn i videste forstand. Så har du lyst på en flott fottur, sykkeltur eller fot- eller skiturer, er det bare å kjøpe Dagsavisen Fremtiden på fredag.

Den første turen vi presenterer hos VisitDrammen er en sykkeltur fra Drammen gjennom Røysjømarka til Sande og tilbake igjen om den gamle jernbanetraseen mellom Galleberg og Gutu. I tillegg har vi to forslag til en fottur til Myrehogget, som er den høyeste toppen på Holtefjell i Øvre Eiker.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Kjell Buene der han trives best. På sykkelen.

Med det utgangspunktet tok Kjell Buene sykkelen fatt og tråkket seg gjennom 46 sykkelruter på Østlandet. I tillegg til støvete landeveier og humpete kjerreveier syklet han i hjulsporene til mange historiske personer. På Sølvveien mot Kongsberg gikk kong Christian IV, ved Holmsbu i Hurum malte Henrik Sørensen, på Andorsrud utenfor Drammen bodde bolsjeviken Leo Trotskij, i Våle i Vestfold falt opprørslederen Sigurd Jarl, ved Vatnås kirke i Modum kan du kanskje bli helbredet i Olav den helliges kilde og over Hardangervidda kan du følge i rallarens slitespor mellom Haugastøl og Myrdal.

Kjell Buene har disse fem tipsene for en vellykket sykkeltur.

1. Planlegg i godstolen, kikk i både historiebøker og kart.

2. Ta turen på egenhånd først og se om traseen er fremkommelig.

3. Ta turen sammen med kona for å se om den er fremkommelig for vanlige mennesker. Er den det, kan du trygt anbefale turen for andre.

4. Sørg for å være i sånn noenlunde form. Sjekk dekk og bremser på sykkelen, også.

5. Ha en god tur!

Kjell Buene og Ruth Melby utfordrer syklister over hele Norge. Undersøk ditt eget nærområde, kartlegg stier, veier og terreng. Og få det ned på trykk. En god sykkelopplevelse skal deles med andre, sier han. - Dessuten holder du deg i form når du sykler. Mange går på treningsstudio og deltar på spinning. Det vil si at du sitter og sykler for harde livet uten å komme av flekken. Vi ønsker å få naturopplevelsen med på kjøpet.

TUR 1: GJENNOM RØYSJØMARKA TIL SANDE

Sykkeltur på stort sett bilfrie veier, fra asfalt til skogsveier der du må trille sykkelen 1 km. Utgangs- og endepunkt er Rundtom på Strømsø, og nærmeste parkeringsplass er foran Tollboden.

Følg anvisningene på de røde sykkelveiskiltene i retning Sande langs Holmestrandsveien, opp Kobbervikdalen, gjennom 2 rundkjøringer og opp til Skoger skole, som ligger nøyaktig 1 km etter den siste rundkjøringen. Her tar du veien til venstre over Fagerheimsletta til Lerpeveien, hvor du tar til høyre 600 m i retning Tuft til du kommer til et postkassestativ, hvor en grusvei tar til venstre i retning Røysjø (lite treskilt). Etter 800 m kommer du til en parkeringsplass med et stort kart over Røysjømarka.

Fortsett forbi veibommen. Etter 1,5 km passerer du Røysjø vannverk og etter ytterligere 1,5 km Veslevannet (204 moh.), som er det eneste vannet i Røysjøvassdraget hvor det er lov å bade. 350 m forbi utløpet av vannet skal du ta skogsveien til høyre. Første delen av veien er grei å sykle på, men når du nærmer deg Søndre Toresvann blir veien dårligere, og du må trille sykkelen en snau km før du, etter å ha krysset Toreselva på en heller skrøpelig bro, kommer til rundkjøringen der en skogsbilvei ender. Ta veien til venstre og følg skiltet mot Vebergsetra 3.

Suluvann.

I neste veikryss tar du til høyre mot Selvik 8, og i neste veikryss, der det er bord og benker ved Toreselva, tar du til venstre mot Selvik 7,5. Fra Suluvann (138 moh.), der du kan ta et forfriskende bad fra Lensmannsodden (se bildet), bærer det utfor på ny bred vei ned til rundkjøringen på fylkesvei 319. Her kan du ta avstikkeren ned og raste på friområdet på Jarlsberg brygge, før du fortsetter på gang- og sykkelveien langs fylkesvei 319 til Sande og ta en pause på kafeen «Sande stasjon» i den gamle stasjonsbygningen.

Fra Sande fortsetter du nordover forbi kirken på høyre side. Den er opprinnelig fra 1100- tallet, men ble gjenreist etter brann i 1783 og restaurert i 1999. På venstre side passerer du den gamle prestegården, hvor «den brune mannen» som sies å være avdøde prost Hammer, fremdeles spøker nattestid fordi han ikke fikk ro i sin grav.

Område ved Jarlesberg Brygge 1.jpg
Området ved Jarlsberg Brygge.

Fra Shellstasjonen fortsetter du rett fram 3 km i retning Klevjerhagen, før du først tar til høyre 400 m i krysset ved skiltet «Gallebergveien 92» og deretter til venstre bak Essostasjonen 600 m gjennom tettstedet Galleberg. Her tar du til venstre langs den nye turveien som er lagt på den gamle jernbanetraseen til Vestfoldbanen. Når den munner ut ved Klevjerhagen, tar du til høyre opp bakken til «Gamle Sørlandske» og videre på gang- og sykkelveien over Kjeldåstoppen tilbake gjennom Skoger til Drammen.

Lengde: 39 km. Høydeforskjell: 208 m.

TUR 2 OG 3: TIL MYREHOGGET PÅ HOLTEFJELL

Bli med på en fottur til det 707 meter høye Myrehogget, som er det høyeste punktet på Holtefjell. Du har to ruter å velge mellom, som begge er utfordrende på hver sin måte, selv om begge er relativt korte regnet i antall kilometer. Du får selv velge om du vil starte fra parkeringsplassen i Rakkestadseterveien på 302 moh. eller fra Vestbyseterveien på 500 moh. Det første alternativet har den beste stien, men er også det bratteste. Stien langs det siste alternativet er stykkevis noe mer kronglete og myrlendt, selv om begge traseene er godt merket.

Kjør E 134 til avkjøringen mot Hokksund og kjør deretter til venstre etter 700 m i retning Skotselv 5,5 km. 400 m etter skiltet ved avkjøringen til Burud stasjon tar du til venstre Myreveien som blir til Rakkestadseterveien (bomvei 50 kr.) inn til Myrespiten skileik (se skilt), hvor du tar til høyre ca. 1,5 km opp til krysset der du tar til venstre til parkeringsplassen ved Midtstua. Herfra går stien jevnt oppover til Warloffhytta der du krysser Hoggtjernbekken og terrenget etter hvert flater ut og runder Hoggtjern (550 moh.) på sør- og vestsiden. Deretter bærer det opp dalen mellom Urdsdokka og Myrehogget før terrenget åpner seg og utsikten blir stadig bedre inntil du står ved varden på toppen.

Vil du starte fra Vestbyseterveien kjører du langs Skotselvveien hele 8,5 km til Bakke kirke. Her tar du til venstre veien Tollamoen og følger skiltene til Bingen kirke hvor du tar til venstre og etter 1,5 km til venstre engang til på god grusvei 1,7 km til skiltet som viser bomveien til Vestbysetra. Fortsett på brua over Smedselva de siste 4,2 km forbi Vestbysetra til den store parkeringsplassen ved Øvre Blygåttjern, der du finner informasjon om hvordan du i etterkant kan betale 50 kr. med Vipps.

Myresetra ved Holtefjell.jpg
Kjell Buene ved Myresetra på Holtefjell.

Den godt blåmerkete stien følger delvis traseen til skiløypa, men unngår de våteste partiene forbi Kjøttkakemyra til Myresetra (se bildet). I stikrysset her fortsetter du ikke langs «Bedringens vei», men tar til venstre mot Myrehogget (se skilter) opp en noe kronglete dal. De neste par kilometerne i småkupert relativt åpent terreng forbi idylliske småvann, men over flere myrer hvor man har gjort mer eller mindre vellykkete forsøk på å lage alternative stier på siden av de våteste myrene. Snart ser du Myrehogget i det fjerne, og har bare en kort og bratt oppstigning i vente før du når toppen.

Ved varden er det gjestebok og du kan nyte panoramautsikten mot Tyrifjorden eller Jonsknuten mens du nyter nistepakka på en av de mange knausene på toppen. Deretter er det bare å snu og sette kursen tilbake den samme veien som du kom.

Lengde: 8 km. Høydeforskjell: 400 / 200 m.

TEKST: ØYVIND RISVIK. FOTO: RUTH MELBY OG KJELL BUENE.

Visit Drammen

• Adresse: Grønland 57, 3045 Drammen
  • E-post: post@visitdrammen.no
  • Tlf.: 32 23 40 70

I samarbeid med VisitNorway og Ditt norden

Annonsering

Visit Drammen er et destinasjons-byrå i samarbeid med VisitNorway. Vi publiserer artikler og omtaler på en rekke kanaler og mobile apper. For info om innholdsproduksjon og annonsering, kontakt oss på telefon 32 23 40 70 eller e-post

VisitDRAMMEN er nettstedet for alle som gleder seg over byen vår. Vi forteller om det sanselige og vakre. Om de velsmakende måltidene, de beste filmene, utstillingene, de tøffeste konsertene og gripende teaterstykkene, de fornøyelige historiene - og de glade naturopplevelsene.